Basisschool Windroos werkt aan sociale vaardigheden met dans en beweging

Cultuureducatie
Wereldburgerschapseducatie
Welbevinden

Wat?

In het kader van een dynamoPROJECT volgen leerlingen uit het basisonderwijs wekelijks dans- en bewegingsateliers samen met volwassenen met een beperking. Onder begeleiding van een choreograaf dansen en communiceren de leerlingen met bewoners van 't Zinneke, waar volwassenen met een beperking begeleid kunnen wonen. 

Waar? Wie? Wanneer? 

Leerlingen uit het derde leerjaar van gemeentelijke Basisschool Windroos in Sint-Jans-Molenbeek en bewoners van woondersteuningscentrum 't Zinneke volgden van september tot december 2021 samen 10 wekelijkse dansateliers. Begeleiders waren klasleerkracht Edith Meynaerts van GBS Windroos en choreograaf Seppe Baeyens van Atelier Léon. 

 

Dwarsverbanden

Met dit project wilden leerkracht Edith Meynaerts en choreograaf Seppe Baeyens groepen mixen die normaal gesproken weinig contact hebben met elkaar, maar die wel in dezelfde buurt wonen. De leerlingen van GBS Windroos komen uit een besloten, kansarme gemeenschap en komen spontaan niet altijd in aanraking met volwassenen met een beperking. Anderzijds was het project een kans voor de bewoners van 't Zinneke om aan cultuurbeleving te doen en te werken aan sociale vaardigheden door om te gaan met buurtgenoten. 

Rode draden in de aanpak

In de cultuurwerking focust GBS Windroos op sociale betrokkenheid door hun leerlingen binnen de schooluren in contact te brengen met de bredere maatschappij. Eerdere samenwerkingen met Huis van Culturen en Bronks zetten in op zowel het cultureel bewustzijn als het wereldburgerschap van de leerlingen. In dit project vormen verdraagzaamheid en respect voor verschillen de rode draad: leerlingen en volwassenen leren zichzelf te uiten en anderen te aanvaarden. 

Er is regelmatig overleg tussen de leerkracht en de externe partner. De partners versterken mekaar thematisch, en dat zorgt voor continuïteit. 

 Van een verzameling individuen zie ik de klas evolueren naar een groep waarin alle leerlingen zichzelf mogen zijn en iedereen rekening houdt met elkaar.

Link naar het volledige artikel op de website van Cultuurkuur:

https://www.cultuurkuur.be/project/gbs-windroos-werkt-aan-sociale-vaardigheden-met-dans-en-beweging

Wat is DynamoPROJECT?: 

https://www.cultuurkuur.be/dynamoproject

 

Dans en beweging

Ook interessant

‘Eau lala’ – Het belang van water vanuit EDO en Kunst

# Cultuureducatie
# Educatie voor duurzame ontwikkeling

Bekijk dit voorbeeld

Cultuureducatie
Educatie voor duurzame ontwikkeling

Heb je zelf een voorbeeld?

Misschien heb jij ook een voorbeeld dat je wil delen? Stuur het contactformulier door, en we bekijken samen hoe jouw voorbeeld een plek kan krijgen.

Deel een inspirerend voorbeeld