Voedseldetectives in Wielsbeke

Cultuureducatie
Educatie voor duurzame ontwikkeling
Gezondheidsbevordering

Wat?

Een samenwerking met de gemeente en lokale landbouwbedrijven om kinderen bewust te maken over de herkomst van voedsel – hier en elders- en wat erbij komt kijken om voedsel tot op ons bord te krijgen. 

Waar? Wie? Wanneer?

De klassen van het 4de leerjaar van Wielsbeke, en de deelgemeenten St-Baafs-Vijve en Ooigem. In totaal namen 5 klassen deel. 
Er was een samenwerking met 7 lokale landbouwbedrijven, Inagro, en een 4de pijler-organisatie van Wielsbeke voor de link met het Zuiden. 
Dit vond plaats in het najaar van 2018. 
 

Collage

Dwarsverbanden

Dit project legt een dwarsverband tussen educatie, lokale agro-industrie, duurzame voeding en mondiaal werken. We keken zowel hier als in Burkina Faso hoe eten wordt geproduceerd, wat de lokale uitdagingen zijn (vb. droogte) en hoe we er mee kunnen voor zorgen dat zowel hier als elders, zowel nu als in de toekomst dit kan blijven gebeuren. Kinderen zagen hoe ze met lokaal consumeren, en groenten en fruit te gebruiken van het seizoen, duurzaam bezig zijn. Aangezien de klassen hun bevindingen van het project verwerkten in een doos, werd hier ook beeldend creatief gewerkt (kunsteducatie).    

Rode draden in de aanpak 

Centraal stond het bezoek aan het lokale landbouwbedrijf: naargelang de aard van het bezoek, werd het ene of andere voedingsmiddel meer centraal gesteld (vb. aardappelen, zuivel, groenten,…) op die manier kozen de leerkrachten individueel hun focus, en de doelen waaraan ze willen werken, werden ingevuld met een inhoud naar hun keuze. 

frietjes

Beschrijving/in de praktijk 

Dit project vond plaats in Wielsbeke eind 2017, met de 4de leerjaren van alle scholen van Wielsbeke, in totaal 5 klassen! (Sint-Baafs-Vijve: Vliegeraar; Ooigem: Vlinderbos; Wielsbeke: Springeling). Naast de gemeente Wielsbeke werkten we ook samen met Stad-land-schap ’t West-Vlaamse Hart , Inagro en de landbouwbedrijven van Wielsbeke. Djapo begeleidde dit project maar leerkrachten gingen ook zelf actief aan de slag! 

Adèle Ouedraogo is 11 jaar en woont in Burkina Faso. Ze houdt van wetenschappen en van de natuur en is heel nieuwsgierig. Zo wil ze graag weten wat kinderen hier eigenlijk eten. Wat groeit er hier aan de bomen? Wat planten wij? En eten wij ook wel eens mango’s? Ze stuurde daarvoor een mail naar de kinderen in Wielsbeke om dit uit te vissen. Tegelijkertijd leerden de kinderen ook Adèle en haar familie kennen. 
Het verhaal van Adèle was de start van het project rond gezonde en duurzame voeding in Wielsbeke. Zij was ook de rode draad tussen de verschillende activiteiten: de leerlingen konden haar gedurende het project een mailtje sturen met de stand van zaken van hun onderzoek en nog andere vragen voor Adèle.  De kinderen van het vierde leerjaar gingen dus op onderzoek en werden echte voedseldetectives. Het project bestond uit:

  • Een startvergadering voor de leerkrachten met introductie systeemdenken rond voeding: welke verbanden zien we, welke linken kunnen we voor de kinderen in de kijker zetten? Welke verschillende perspectieven zijn er rond het thema voeding? 
  • Een workshop voor de kinderen in de klas rond duurzame voeding (seizoensgebonden groenten en fruit en korte keten) begeleid door Djapo.
  • Het werken in de klas rond voeding door de leerkracht: de vernieuwde voedingsdriehoek (gezondheid), de seizoenskalender van groenten en fruit. Dit was een dankbare link aangezien de groenten bij de nieuwe voedingsdriehoek helemaal bovenaan staan. Er werd ingegaan op de verschillende soorten voedsel en de oorsprong ervan (landbouw), voedsel van ver en van dichtbij (fair trade). 
  • Een bezoek aan bedrijven in de eigen gemeente: (7 landbouwbedrijven namen hieraan deel: een aardappel – en spruitenbedrijf, een pluktuin, een natuurwinkel, een kippenbedrijf, een varkensboer, een aardappel verwerkend bedrijf en een zuivelhoeve. De deelnemende klassen konden naar eigen interesse een keuze maken welke bedrijven zij zouden bezoeken. Om zoveel mogelijk over voedsel te weten te komen, konden ze best meerdere bedrijven bezoeken. 
  • Een tentoonstelling met kunstwerken van de kinderen: elke klas kreeg een doos en mocht er creatief mee aan de slag om de inhoud van het project in te verwerken. De 5 dozen werden  Supervlieg , een cultureel gezinsevenement, tentoongesteld aan het grote publiek, dat mocht stemmen op hun favoriete doos. 
  • Tot slot lieten de kinderen aan Adèle de resultaten van hun onderzoek weten 

Hier vind je een voorbeeld van een mailtje aan Adèle:

Hallo Adèle,
Wij zijn naar Agristo geweest. Daar maken ze frietjes. Frietjes worden gemaakt van aardappelen. Hebben jullie daar frietjes? Die frietjes worden gemaakt in machines. Agristo is een heel groot bedrijf, zelfs super groot. Aardappelen komen van de boer. Het land van de boer is ook heel groot. De boer gaat naar Agristo en daar geeft hij de aardappelen aan Agristo. De boer komt onmiddellijk van het land. Heb jij daar ook veel boeren?

Groetjes Flor (en de andere kinderen van het 4de leerjaar)

Leerkrachten ervaarden dit project als een meerwaarde omdat er verschillende inhouden konden gelinkt worden aan elkaar, waar de kinderen positief over waren, en ook veel van opstaken. Ook de lokale landbouwbedrijven reageerden enthousiast. De gemeente Wielsbeke wil dit project graag opnieuw inrichten en bekijkt nog op welke manier dit het meest haalbaar zou zijn. 
Dit project werd mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van de provincie West-Vlaanderen. 
 

aan het koken

Downloads

Ook interessant

‘Eau lala’ – Het belang van water vanuit EDO en Kunst

# Cultuureducatie
# Educatie voor duurzame ontwikkeling

Bekijk dit voorbeeld

Cultuureducatie
Educatie voor duurzame ontwikkeling

Heb je zelf een voorbeeld?

Misschien heb jij ook een voorbeeld dat je wil delen? Stuur het contactformulier door, en we bekijken samen hoe jouw voorbeeld een plek kan krijgen.

Deel een inspirerend voorbeeld